På familietur til Lenzerheide

Vores varmeste anbefaling til en Familie-weekendtur på ski: Lenzerheide i de schweiziske alper

Mens vi venter på CopenHill

Jeg hedder Cecilie, og jeg er til daglig en del af CopenHill teamet i København. Vi glæder os alle HELT VILDT meget til at bakken snart åbner, og til vi kan tage imod alle de ski-glade gæster. For at slå ventetiden ihjel, pakkede min familie og jeg i weekenden skitøjet, og drog til vores partner-destination Lenzerheide for at stå på ski. Vi kunne nærmest ikke have valgt et bedre tidspunkt – helt nyfalden sne dækkede det helt vidunderligt smukke landskab, og overalt lå der den mest indbydende powder. YAY.

Hvis jeg skal være helt ærlig har jeg altid syntes, at det med at tage på ski for en weekend er ret besværligt. Især med 2 små børn. Men vores lange weekend i Lenzerheide har virkelig ændret min mening om dette. Med 2 timers fly fra København til Zürich, og 2 timers kørsel med bil til Lenzerheide er man fremme på ingen tid. Vi ankom sent torsdag aften, og fredag morgen var vi klar til 3 dages skiløb, inden vi søndag aften vendte snuden tilbage til København.

Her boede vi

Vi checkede in på Privá Alpine Lodge, som er et super skønt og familievenligt hotel. Lejlighederne er kæmpe store, og har alt hvad man har brug for – inkl. privat infrarød sauna. Hotellet er opdelt i 14 store huse, med 6 lejligheder i hvert hus. Alle husene er forbundet gennem den indendørs parkeringskælder, og det kunne helt ærligt ikke være mere nemt at komme rundt og i gang. I vores bygning lå hotellets skiudlejning, hvor personalet er utroligt hjælpsomme (vi var flere gange nede og bytte rundt på udstyr, da vi har en 3-årig med meget skiftende meninger....) Liftpas købte vi i receptionen, og da der er ski-in/ski-out på hotellet – direkte ned til gondol-liften Rothorn Bahn – er man klar til at komme afsted på ski (eller kælk) på ingen tid! Selv skiskole og (gratis!) børneklub/pasning tilbydes på hotellet, så der er også rig mulighed for at få nogle voksen-timer på ski, selvom man er afsted med familien.

Her spiste vi

På hotellet er der selvfølgelig en restaurant, der byder på alle dagens måltider. Da vi boede i lejlighed med et fint køkken, bestilte vi brød som kunne hentes i restauranten om morgenen, og spiste morgenmad i vores lejlighed. Frokost spiste vi ude i terrænet, og vi var endda så heldige med vejret at vi kunne spise udendørs i solen.
På hotellet ligger der den skønneste lille bjælkehytte, hvor der om aftenen bliver tændt op i den store åbne pejs i midten af rummet, og så bliver der serveret ostefondue og raclette i bedste alpe-stil. Her spiste vi den ene aften – det var helt klart et af højdepunkterne på vores tur. Så hyggeligt og autentisk. Der ligger flere gode restauranter i den skønne by, og hvis man trænger til en rolig aften, kan man også vælge at få mad fra restauranten bragt til lejligheden. Det valgte vi den ene aften da ungerne var trætte, og så spiste vi pizza mens EM i bobslæde kørte på TV. Alt er bare så nemt og convenient på Privà.

Skiløbet

Lige ved siden af hotellet ligger en løjpe, som på under 2 minutter tager dig til Rothorn Bahn. Herfra kommer du hurtigt op i bjerget, og videre i det enorme system af løjper. Det eneste man skal huske på er, at når man er vant til at stå på ski i Norge, er en blå piste en del mere rød end man er vant til 😊 Vi tog derfor 2 dage med sportsbussen (som er gratis og stopper lige ved hotellet) til børneområdet Valbella, hvor ungerne kan boltre sig i børnebakker, små transportbånd og ski-legepladser.
Der er masser af muligheder for skiløbere på alle niveauer i Lenzerheide, og gondol-lifterne i alperne er en afslappende måde at komme hurtigt op i bjergene og til skov-løjperne, mens benene får et lille tiltrængt hvil.

Andre aktiviteter

Sådan en weekend i Lenzerheide byder på et rent aktivitets-mekka, blandt andet:

• Kælkebane – tag Rothorn liften op, og kør ad den 3,8 km lange kælkebane ned!
  • Pool – på Privà er der en skøn indendørs pool, samt en lille pool med badelegetøj for de mindste
  • Udendørs opvarmet pool (35 grader) i sneen, i Lenzerheide Sportszentrum – en oplevelse værd!
  • Slædekørsel med hest gennem de sneklædte skove, ren vinter romantik 😊
  • Skøjteløb i ”Lenzerheidner iis Paradiis”, som er et winter wonderland for både børn og voksne

Sådan kommer du selv afsted

Jeg kan love jer for, at vi snart kommer tilbage til Lenzerheide! Hvis du vil høre mere om området, kan du se mere på CopenHill’s youtube kanal: SKI365 og CopenHill i Lenzerheide 2018, eller du kan læse Christian’s artikel fra hans besøg i december 2018: https://www.copenhill.dk/news/lenzerheides-smukke-alper

Læs også mere om Lenzerheide på deres danske hjemmeside her https://arosalenzerheide.swiss/Landingpages/dk